13.8.10

türkiye'de (artık herşey var ama) niye dinozor yok?

insanın çocuğu olunca yaşamla, dünyayla ve kendisiyle ilgili, o zamana kadar nedense sormamış olduğu sorularla karşılaşabiliyor, malum. çeşitli örnekleri bizde de mevcut, ama son örnekte cevabı ben de bilmiyordum, şöyle bir sendeledim açıkçası. öz bir ifadeyle sorulmuş soru şu: "babaa, tüykiye'de tiyeks va mı?"

boş gözlerle can'a baktım bir süre, türkiye haritasını taradım zihnen ve irkilerek fark ettim ki: boş küme. bizde arkeoloji müzesi vardır ama paleontoloji müzesi de yoktur mesela. türkiye'de dinozor olmaması mümkün mü? neyimiz eksik ki? sonra orta-lise coğrafya ve tarih derslerini hatırlamaya çalıştım, ama orada başka bir boş küme çektim: bizim müfredatta da yok ki dinozorlar! en azından bizim zamanımızda yoktu, şimdi nedir bilmiyorum. gerçi bunu anlamak o kadar zor değil: çocukların zaten ilgisini çeken bir konu, biz anlatmasak da olur, onlar gider kendileri öğrenir, demiş olmalı milli eğitim. okulda anlatılmayan bütün diğer şeyler gibi yani.

bu noktada artık durumu ciddiyetle ele almak ve araştırma yapmak kaçınılmaz bir hal almıştı. yaptım. bir nevi hizmet babında, sonuçları dikkatinize sunuyorum:

türkiye'de dinozor fosili hiç çıkmamış, çünkü türkiye'de hiç dinozor yaşamamış, çünkü o devirde türkiye toprakları yokmuş, deniz altındaymış. üzücü ama durum bu. yukarıdaki harita jurassic dönemi gösteriyor. bulun bakalım türkiye'yi.

yine de can'ı tümden hayalkırıklığına uğratmak istemiyorum: denizde yaşayan dinozorlardan belki bulunabilir bir gün. tiyeks ama, ne yazık ki, hiç olmayacak herhalde.

***this just in***
şimdi aldığımız bir habere göre, kastamonu yakınlarındaki beyler barajı civarında, dinozorların son döneminden kalma bir "deniz canavarı" olan mosasaurus (tam adı mosasaurus hoffmani) bulunmuş, 60-70 milyon yıl öncesinden. boyu yaklaşık 17 metreymiş. bu da bir dinozor sayılırmış. şekli şöyleymiş:



hayırlı olsun!

2 yorum:

  1. "Yani sizin oralarda yok mu?" diye sormustu bir Amerikali bana aciyaraktan birkac ay once ona Amerikalilari asagi yukari cozmus bulundugumu ama dinozor meraklarini bir turlu anlayamadigimi soyledigimde. Adam sorusuyla beni ikinci sinif insana donusturdugunden beri bizim topraklara cok bozulmusumdur bir dinozor fosili bile icermeyip kulturumun bu yanini bos, beni meraksiz biraktiklari icin. Ayrica denizle bir turlu dostluk kuramamis Turklerin bir zamanlar deniz altinda yatan bu topraklara yerlesmeyi secmis olmasi da kaderin varligina ve bu kaderin bir sillesi olduguna handiyse inandiriyor beni. Ama inanmiyorum.

    YanıtlaSil
  2. şu "deniz canavarı" olan mosasaurus'un bir çeşidi olmasın van gölü canavarı?

    YanıtlaSil

adınızın görünmesini istiyorsanız ama google hesabınız yoksa lütfen yorumunuzun sonuna adınızı ekleyin.