10.8.10

tarihteki en berbat sınav kağıtları - 1

boğaziçi üniversitesi, inkılap tarihi, dördüncü sınıf finali - bir rıdvan akın klasiği: "aşağıda sıralanmış olan tarih, kavram, kuram ve olayların sizin için ne anlam ifade ettiğini birer cümle ile açıklayınız." yarım puan alan yanıtlar yp, tam puan alanlarsa tp ile gösterilmiştir.

yp şarki anadolu'da şura hükümetleri: doğu'da aşiret reisleri büyüyünce hükümet oldular - ben büyüyünce pilot olucam.

yp takriri sükun kanunu: hükümetin, kendi ideolojisini dayatabilmek amacıyla çıkarttığı ve kendisine yoğun bir sansür ve baskı serbestisi tanıyan kanun; ikide bir hortlar.

yp birinci grup - ikinci grup: millet meclisi'ndeki kafaları sınıflandırmanın yollarından biri.

yp struma vapuru hadisesi: bu vapurun başımıza bela olacağı belliydi zaten.

yp siyasi parti sicili: yaramazlık yapmayınız, yerin kulağı var.

tp önseçim: kimlerin seçilebileceğini belirlemek için kronolojik anlamda ön'de gelen seçim.

yp siyasi parti üyeliği yasaklılar: bazı insanları her zaman susturabilirsiniz, bütün insanları bazen susturabilirsiniz, ama bütün insanları her zaman susturabilmek için ayva tatlısına hardal sürüyor olmanız bile yeterli olmaz.

yp musul-kerkük, boğazlar, hatay: ilk ikisi doğal olarak ağzımızı sulandırmıştı; boğazlara herkes egemen olmak istedi, bizse gas-oil boşaltan tankerlere hala bir halt yapamıyoruz; hataylılar bir de oylama yapmıştı türkiye'ye katılmak için - kendi düşen ağlamaz.

tp toprak reformu: yaa, evet. şevket hatipoğlu da vaktiyle yapacaktı, yaptırmadılar. ağanın desteğiyle milletvekili olanlar, ağaya karşı "reform" yapacaklar da ben göreceğim.

yp t.c. devletinin temel esasları: 1.paniğe kapılmamak, 2.bu da geçer, 3.iki dakka daha uyuyayım, noolur, 4.siz gidin ben geliyorum, 5.komünizm lazımsa onu da biz yaparız, 6.duvarlara işemeyiniz.

aynı sınav kağıdında sıfır puan alan yanıtlardan da bir kuple sunmak gerekirse:

ittihatçı trio: hepsi başka telden çaldı netekim.

1957 ve 1977 seçimlerinde chp: altı ok, kıvrıla kıvrıla girmişti girmemesi gereken yerlere.

13 nisan 1909: "nisan bile mazur gösteremez mayıs'ın gelişini." e.e. cummings.

kazım karabekir'in meclis başkanlığı: cumhurbaşkanı olmasından iyidir.

mp, cmp, ckmp: merkez parti, çok merkez parti, çok koyu merkeziyetçi parti.

nisab-ı müzakere kanunu: bazı şeyler tartışılmaz.

tevfik paşa: asker de mi olmuş fikret?

1938-1950 t.c. başbakanları: az zamanda çok şeyleri mahvettiler.

chester projesi: türkiye'yi kötü yollara düşürmeye çalışanların elleri kırılsın.

inkılap derslerini ilk veren: bundan iyi ders mi olur hocam.

milli birlik komitesi: anca beraber, kanca beraber.

milli güvenlik kurulu: insanlar başları sıkışınca yılana sarılabilir.

ilk tek dereceli seçim: deveye de hendek atlatılabilir.

1946-1977 arası seçim tarihleri: hepsi yağmurlu günlere denk gelmiştir netekim.

kut-el amara muharebesi: bu müslümanlar adam olmayacak, onca cihat yaptıkları yetmiyormuş gibi şimdi de salman rüşdi'nin peşine düştüler. hayret bişii...

1990 tarihinde verilen bu sınav kağıdı, "c" notu alarak geçmiştir.

yıllar sonra rıdvan bey'e gittim, kağıdımın bir fotokopisini alıp alamayacağımı sordum; adımı söylediğimde kağıdı hatırladı (ve bir tarihçinin belleğinin nasıl olması gerektiği konusunda bana büyük bir ders verdi), sonra üşenmeyip benimle birlikte arşive indi ve binlerce dosyanın arasından kağıdı arayıp buldu. bu hoşgörü jestini hiç unutmadım. aradan 20 yıl geçmiş, şimdi böyle bir zıpır benim karşıma çıksa sevimli bulur, hoş görür müyüm, bilmiyorum.

3 comments:

  1. şimdi ilginç biçimde yazarların sınav kağıtlarına karşı bir merak uyandırdığınızın farkında mısınız? bazı yazarlar sınavlarda da yazarlık etmeyi sürdürüyor mu, sürdürmüyor mu?

    "yazarın sınav kağıdı" isimli bir dosya hazırlanabilir, hatta bir kitap! evet cem akaş söz konusu inkilap tarihi olunca özgün bir sınav kağıdı koyabiliyorsunuz ortaya. peki ya diğer derslerde? bekleyip görecek miyiz?

    ReplyDelete
  2. ya allah aşkına, düşünüp duruyorum, o hoca "kim bu kağıdın sahibi!" diye ünlemedi mi? hiç mi laf dokundurmadı sınavdan sonra? lütfen açıklayın!

    ReplyDelete
  3. rıdvan akın'dan ders almıştım. çok kötüydü. keşke senle alsaymışım :)

    ReplyDelete

adınızın görünmesini istiyorsanız ama google hesabınız yoksa lütfen yorumunuzun sonuna adınızı ekleyin.